Hvordan kommer du i gang med golf?

HVA ER GOLF?
     En ball spilles fra et bestemt utslagssted til et bestemt hull i bakken på færrest mulig slag. Underveis møter man diverse utfordringer i form av tykt gress, busker, trær og kratt, vannhinder og sandbunkere. I tillegg er vær og vind en medvirkende faktor.

GOLF - EN IDRETT FOR ALLE!
     Golf er en av verdens største idretter og en av de største også i Norge. De alle fleste kan spille golf, enten man er ung eller gammel, mann eller kvinne, profesjonell eller hobbygolfer. Golf er gøy, sosialt, og man kan spille sammen - uavhengig av om man er nybegynner eller øvet.

HVORDAN SPILLES GOLF?
     Golf spilles på en golfbane vanligvis med 9 eller 18 hull.  Spillets grunnleggende idé er ganske enkel. En ball spilles fra et bestemt utslagssted til et bestemt hull i bakken på færrest mulig slag. Underveis møter man diverse utfordringer i form av høy gress, busker, trær og kratt, vannhinder og sandbunkere.

ER GOLF KOSTBART?
     Ikke nødvendigvis på samme måte som de fleste idretter finnes det også i golf mange klubber og mye forskjellig utstyr i velge mellom. I starten trengs det ikke sarlig mye utstyr. Noen køller (kan lånes l oppstarten), en golfbag, noen baller, vanliige klær og joggesko gjør nytten. Det er slik at jo mer du spiller i din hjemmeklubb, dess rimeligere blir hver runde.

TAR GOLF MYE TID?
      Det bestemmer du selv. Å spille en full 18-hulls runde tar circa 4 timer, men man kan selvfølgelig velge å ikke spille alle hullene. 9-hulls runde tar halve tiden, og tid på treningsområdene justerer man selvfølgelig selv.

GOLFENS HELSEVERDI!
     Golf gir mye frisk luft og mosjon. I løpet av en 18-hulls runde går golfspilleren circa 11 kilometer eller 16.000 skritt. Golfspillere har en gjennomsnittlig puls på noe over 100 hjerteslag per minutt og forbrenner mellom 1 500 og 2 500 kcal under en golfrunde.
Golfere lever i gjennomsnitt 5 år lengre enn ikke-golfere. Golf har dermed helt klart en gunstig samfunnsmessig betydning helsemessig sett.

HVORDAN KOMMER DU I GANG MED GOLF?
     Golf er gøy! Du merker raskt om dette er et spill du liker - og hvis det er det, har du en kjempefin idrett/hobby resten av livet!

INTRO TIL GOLF KURS
     Hver måned gjennom hele sesongen tilbyr vi gratis "Intro til Golf" kurs. Da kan du komme og finne ut litt mer om golf, og om dette kan være noe for deg. Alle er hjertelig velkommen!
Se våre nettsider for tidspunkter og påmelding, eller ring proshopen på telefon 32 16 13 60.
  INTRO TIL GOLF KURS - info og påmelding

VElEN TIL GOLF KURS
     For å komme ordentlig i gang med golf må du gjennom et kurs som gir nødvendig kunnskap om regler og praksis for å kunne ha det gøy på banen. Kurset kalles "Veien til Golf" og går over 12 timer stort sett fordelt på fire dager. Du kan låne alt du trenger av utstyr mens du går på kurs. Se våre nettsider for tidspunkter og påmelding, eller ring pro shopen på telefon 32 16 13 60.
   VEIEN TIL GOLF KURS - info og påmelding

HAPPY GOLFING
En del av "Veien til Golf" kurs er to kvelder med Happy Golfing. Happy Golfing er at du skal føle deg komfortabel på banen fra første dag, uansett hvem du spiller med. Du skal ha glede av å spille og det skal være moro! Happy Golfing innebærer 1 time instruksjon på driving rangen og deretter spill på banen med instruksjon fra PGA Pro.
Se våre nettsider www.tyrifjord-golfklubb.no for tidspunkter og påmelding, eller ring pro shopen på telefon 32 16 13 60.
  HAPPY GOLFING - info

MEDLEMSKAP
     Etter kurset kan du selvsagt velge om du ønsker å melde seg inn i en golfklubb eller ikke. Men for å få spille på de aller fleste banene i Norge må du være medlem av en gofklubb. Ønsker du å bli medlem i Tyrifjord Golfklubb, vennligst ta kontakt med klubbadm.
  MEDLEMSKAP - info

GOLF TRENING
     Det er alltid lurt å trene lltt før man setter i gang med selve spillet ute på banen. Dette kan du gjøre på driving rangen og på nærspillsområdet - områder som er spesiallaget for trening.

DRIVING RANGE
     Et stort område for å trene lange slag. Du kjøper en bøtte med baller fra ballmaskinen og setter i gang. Hvis du ikke har utstyr kan du selvfølgelig låne dette fra klubben.

NÆRSPlLLSOMRÅDE
     Her kan du trene på korte slag og putting. Etter hvert det lønne seg å bruke litt tid her.

SPILL PÅ BANE
     På andre siden av veien fra klubbhuset vi har en 6 hulls korthulls bane og hvem som helst kan spille der. Her kan nybegynnere få oppleve golf før de tar det nødvendige "Veien til Golf " kurset. Det er ingen krav til ferdigheter, men et krav om at man skal passe på sikkerheten. 6 hulls banen passer for unge juniorer og nybegynnere, og vi råder alle som er helt ferske til å spille her i begynnelsen – rett og slett for selv-tilfredshetens skyld.

UTSTYR

Det kreves ikke all verdens av utstyr for å komme igang med golf. Noen køller, en bag til disse, og golfballer, så er du godt igang. I butikken på Tyrifjord vi har utstyr i alle kategorier og prisklasser, og hjelper deg å finne frem til hva som er riktig for deg. Her kan du også låne utstyr for å prøve deg på driving rangen og mens du går på "Veien tll Golf" kurs.