Velkommen! Logg inn  eller  opprett en brukerkonto

Medlemmer

Marshalinstruks for Tyrifjord GK
 
Arbeidstider
Lørdager / søndager og offisielle helligdager       07.30 – 1300
Ukedager        - (avhengig av årstid og arrangementer)
Bedriftsturneringer:
  • 1 time før 1. balls starttid og til siste ball er inne
  • 1 ½  før shotgun start og til siste ball er inne
 
Assistanse til spillere
Husk, at for spillerne representerer du klubben, og er viktig del av deres golfopplevelse. Derfor må du:
  • Hilse på spillerne  med bruk av deres navn så sant dette er mulig
  • Opptre vennlig og sørg for at du representerer klubben på en god måte,
    sørg for rene og pene klær, og bruk de Tyrifjord plagg som er tilgjengelig for deg
  • Prøv å hjelpe spillerne på en positiv måte
  • Spillerne vil bli tilfredse hvis vi overoppfyller deres forventninger
  • Hjelp spillerne med å finne baller. Vær gjerne forcaddy hvis de har problemer med å holde tidskjema.
  • Hvis vi har tilgjengelige baller i bilen, gi dem en ball slik at leting kan avbrytes. Husk at hvis ballen ikke ligger åpent, vi de som  regel være best for dem å ikke finne den
  • Spør om hjelp his du har behov for det
 
 
Arbeidsrutine
For å gjøre best mulig jobb med sørge for tempo på spill, sikkerhet for bane og spillere,  og service overfor spillerne, er det viktig å være mest mulig ute på banen.
  • Møt frem i god tid
  • Registrer deg i proshopen
  • Sjekk værmeldingen for dagen
  • Få printet ut startlistene og merk deg spesielle spillegrupper og konkurranser/turneringer
  • Sjekk greenfee spillere som har startet før proshop har åpnet
  • Ta med deg marshaltelefonen
  • Ta med deg lyndetektor og evt. sirene
  • Få nøklene til marshalbilen, og rengjør den hvis den er skitten
  • Start jobben med å kjøre banen baklengs hull 9 – 1 og 14 – 10 og sjekk følgende:
    • Spiller som har gått ut før kl 0800
    • Medlemsnr. eller  greenfee billett og navn
    • Sjekk at greenfee spillere stemmer med listen i proshop
Kontroller klokkene. Disse skal vise:
  • Drivingrange skal vise          virkelig tid
  • Putting green skal vise          virkelig tid
  • Hull 5              skal vise          starttid minus 1 t
  • Hull 9              skal vise          starttid  minus 2 t og 10 min
  • Hull 14            skal vise          starttid minus  3 t og 10 min
  • Hull 18            skal vise          starttid  minus 4 t og 15 min
Funger som starter fra kl 0800
Bruk startlisten og noter rundingstider etter hull 9 og 18
Gjør det sammen for hull 5 og 14
Kommuniser med proshop hvis det er forsinkelser
Sjekk ut i proshop når du er ferdig for dagen
 
Starters oppgaver
  • Opphold deg i området mellom puttinggreen og 1. Tee
  • Bruk paviljongen som ditt kontor
  • Hils på alle grupper på 1. Tee
  • Forklar kort om spillehastighet og klokkene
  • Hvis det er stort trykk på banen, prøv å fylle ut alle baller til 4er baller.
 
Vedlikehold av banen
Marshalene skal fungere som greenkepers forlengede arm når det gjelder orden på banen:
  • Plukk opp rusk og rask (papir, flasker, brukkete pegger, sneiper etc.)
  • Tøm søppelbøtter hvis det er nødvendig
  • Sjekk bunkere for vannavrenning og rak hvis påkrevet
  • Rakene skal ligge i bunkerne
  • Inspiser toalettene mellom hull 6 /7 og 14
  • Gi beskjed til proshop hvis ikke alt er i orden
  • Ta vare på gjenglemte effekter (køller og klær), og prøv å finne eierne
  • Hvis du ikke finner eier, legg klær i kasse i vestibylen og køller i proshop
  • Ved forsømmelser, minn spillere på at de plikter å rake bunkere, legge på plass divots og rep av nedslagsmerker
 
Spillehastighet
Dette er marshals viktigste oppgave, og vi skal sørge for at alle runder på Tyrifjord ikke varer mer enn 4:15 (2:10 for 9 hull). Alle grupper skal maksimalt ha 10 min avstand til gruppen foran.
Bruk  de 4. sjekkpunktene (klokkene )  til å sjekke spillehastigheten på den enkelte gruppe.
Hvis en gruppe ligger bak tidskjemaet, så spør dem først om de har hatt problemer, og be dem på en høflig måte om å ta igjen det tapte, eller øke spillehastighet, slik at de igjen kommer i posisjon innen de har kommet til neste sjekkpunkt.
Dette skal oppfattes som en offisiell advarsel, og at en ny advarsel vil bety at de må plukke opp ballene og begi seg til neste utslagssted.
 
Ved alle slike handlinger gruppene bak få beskjed om at farten foran er blitt øket, og at de må justere seg til det høyere tempoet.
 
 
Bedriftsturneringer
Marshalene har en viktig rolle ved bedriftsturneringer.
Disse arrangeres i to former:
  1. Vanlig gruppestart fra 1. Utslagssted
  2. Shotgunstart (samtidig start fra hull 1, 18, 17, 16 osv)
  • Skaff deg oversikt over turneringsregler og spesielle bestemmelser
  • Antall deltagere
  • Kjør ut ”colsest to pin” og ”longest drive skilt” og markører
Plikter ved tidstartturneringer
  • Få ballkort fra proshopen og sett ut ballbager i  riktig antall
  • Sett ut reservert markører med bedriftens navn på mattene
  • Funger som starter
  • Rydd opp på rangen etter at siste gruppe har slått ut
  • Led turneringen ute på banen resten av tiden
 
Plikter ved shotgunstart
  • Få ballkort fra proshopen
  • Sett ut reservert markører med bedriftens navn på mattene
  • Lever ut baller, men kontroller at de har sjekket inn i proshop først
  • Rydd opp på rangen etter at siste gruppe har slått ut
  • Hvis det er mulig, kjør ut spillere på banen
  • Sørg for at alle slår ut til rett tid
  • Informer restauranten når det er 1 time igjen å spille
  • Led turneringen ute på banen til alle er inne
 
Sikkerhet og værforhold
Det er marshals ansvar å observere værforholdene, og å ta øyeblikkelig aksjon hvis det er fare for lyn.
  • Bruk sirenen og blås alle av banen, sørg for å gjøre dette på alle de steder som er nødvendig for at alle skal høre
 
HelgeGolf
2 min letting etter egen ball – ta hensyn til 150 andre golfere
 
 
Put 2-balls together in a 4-ball field
 
Sparebank 1
Sundvollen Hotell
Råd og Regnskap
Statoil
Fugro
Aprimo
Jarmann Gastropub
Ringeriks-Kraft
Dokumentpartner
TveitPark
Tveit Park
Miljø-Merking AS
G. Sætheren
Mesterhus