WILD WILD ROUGH

Publisert: 13. mai 2024  av Anna Crawford

Tyrifjord Golfklubb forsterker den biologiske mangfolden med prosjektet WILD WILD ROUGH og Sparebankstiftelsen DNB

TUSEN TUSEN TAKK @sparebankstifelsendnb

Med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, kan vi på Tyrifjord Golfklubb starte 'WILD WILD ROUGH', et prosjekt for å forbedre og øke den biologiske mangfolden på vår bane.

Dette prosjektet driver vi sammen med 3 lokale skoler; Sundvolden Oppvekstsenter, Røyse Skole og Naturbarnehagen på Svendsrud. Vi arbeider for å utvikle rike biologiske habitater gjennom planting av rødsvingel og etablering av insektshoteller.

RØDSVINGEL
På hull 4 og hull 9, områder tidligere utforsket av fylkeskommunen, begynner vi allerede å se store forandringer. Tilsammen med Grunneier Eirik har vi pløyd og sådd disse dager.

Eirik i aksjon, sår frø for fremtidens biodiversitet, ved hull 7.

Grunneier har denne vinteren tatt ned store deler av sin skog, og har etterlatt høye stubber for å gi hjem til insekter. Disse tiltakene er en del av vårt større engasjement for natur og miljø. Du har kansje sett høystubber på hull 5?

WILD WILD ROUGH
Med vårt prosjekt WILD WILD ROUGH vil vi vise hvordan golfbaner kan bruke og omvandle ikke spillbare områder til områder med økt biologisk mangfold. Områder som støtter alt fra viltvoksende planter til fugler og insekter. Vi har en unik mulighet til å bidra betydelig til lokal biodiversitet, med tusenvis av kvadratmeter både golfbane og rough til disposisjon.

Gjennom å plante rødsvingel øker vi ikke bare den biologiske mangfolden, men vi gjør også roughen mer lettspilt og med det holder vi spillertempot oppe.

HANDAVTRYKK
Det prates ofte om fotavtrykk og hva vi etterlater oss på jorden, men i Tyrifjord ønsker vi å fokusere også på vårt "handavtrykket" - hva vi gjør for å gi tilbake til naturen og jorda. Dette inkluderer initiativer for å redusere avfall og fremme gjenvinning og resirkulering. Vi kommer å prate mer om gjennvinning og søppel under sesongen - stay tuned!

BOGLEDE
Vi inviterer alle medlemmer og lokalsamfunnet til å delta i dette, og våre andre spennende prosjektet.

Hver handling, stor eller liten, bidrar til biologisk mangfold og bringer med seg mange positive merverdier, fra økt ideelt engasjement blant medlemmene til forsterket anerkjennelse i lokalsamfunnet.

Tyrifjord Golfklubb er en av grunnene til at det er fint å bo, etablere bedrift og få personell til å trives og ha det godt i vår region.

WILD WILD ROUGH er bare begynnelsen av vårt arbeide mot en villere, mer bærekraftig golfbane. Følg med oss mens vi forvandler våre ikke-spilleområder til et levende landskap som alle kan nyte – både dagens og fremtidens golfere.

#sparebankstiftelsenDNB #happyGREENgolfing #handavtrykk # wildwildrough